Daugiau nei prieš
pusantro šimtmečio Karlo Marxo sukurtas „Fragmentas apie mašinas“ ir šiandien
tebėra įvairių filosofų, socialinių teoretikų ir socialinių judėjimų svarstymų
objektas. Šioje Kapitalo juodraščio,
sutrumpintai visame pasaulyje vadinamo Grundrisse,
ištraukoje Marxas įvardijo ne tik kapitalistinio gamybos proceso bei pačios
kapitalizmo sistemos prieštaravimus masinės gamybos iškilimo laikotarpiu,
tačiau nuspėjo ir šiuolaikinį konfliktą tarp socializuotų, išsilavinusių,
komunikaciją ir kooperaciją ištobulinusių gamybinių jėgų ir kapitalistinio, į vertę
ir pelną orientuoto gamybos būdo.
Kaip šiandien interpretuoti
Marxo tekstą? Kokie prieštaravimai ir gamybinės jėgos iškyla šiandien,
dominuojant postindustrinei informacijos ir paslaugų gamybai? Koks socializuoto
dirbančiojo santykis mašinomis, ar ne naivu šiandien kalbėti apie jo
pasipriešinimą kapitalistinei sistemai? Ar šiandien galima kalbėti apie
visuotinį intelektą kaip apie gyvosios ir negyvosios darbo jėgos sąjungą,
galinčią pakeisti kapitalizmą tokiu gamybos būdu, kuriame būtų orientuojamasi
ne į produkto vertę ir iš jos išplaukiantį pelną, bet į visuomenės poreikius? Į
šiuos klausimus bandysime atsakyti susiedami Marxo „Fragmentą“ šiuolaikinių socialinių
judėjimų teoretikų tekstus, kurie aktualizuoja Marxo idėjas socialinių tinklų,
kūrybinių industrijų ir greito maisto restoranų epochoje.
Esminiai Marxo
teiginiai
Minėtame tekste Marxas
iškelia mintį, kad kapitalizmo evoliucijos eigoje darbo priemonės ilgainiui
tampa nebe dirbančiojo žmogaus valdomu instrumentu, bet fiksuotu kapitalu, tai
yra, jos pajungiamos vertės gamybos mechanizmui. Šio proceso kulminacija yra
automatinės mašinų sistemos atsiradimas. Marxas mašinų galią įsivaizdavo kaip automaton – mechaninį organizmą, kurį
sudaro aibė mechaninių ir intelektinių organų, ir kuriam būdinga savieiga;
dirbantieji tėra sąmoningos tokio mechanizmo jungtys, sraigteliai (plg: Marx
1993:692).. Marxas teigia, jog tokioje sistemoje vartojamoji (darbo) vertė
pajungiama paties kapitalo poreikiams: darbo priemonė, anksčiau buvusi
tiesiogine gamintojo nuosavybe, virsta paties kapitalo primesta ir jo interesus
atitinkančia priemone. Mašina nėra individualaus dirbančiojo darbo priemonė. Ši
priemonė skirta nebe tam, kad dirbantysis jos dėka perkeltų savo veiklą į
produktą; priešingai, jis tampa gamybos sraigteliu, leidžiančiu mašinai
apdoroti žalia, prižiūrinčiu jos darbą ir saugančiu ją nuo gedimų (Marx
1993:692). Mašina šalia dirbančiojo iškyla tarsi jam lygus ir jį iš darbo
proceso pašalinti besikėsinantis organizmas, pasižymintis „virtuoziškais“ darbo
įgūdžiais, turintis technologijos mokslų programuojamą „sielą“ bei, kaip ir
darbininkas, pasižymintis vartojimo (kuro) reikmėmis. Kaip teigia Marxas, „dirbančiojo
veikla, paversta gryna veiklos abstrakcija, yra nulemiama ir visokeriopai
reguliuojama mašinų judėjimo, o ne atvirkščiai“ [ne dirbančiųjų veikla
kontroliuoja mašinas] (Marx 1993:693). Abstrakcijos arba abstrakčiojo darbo
samprata Marxui reiškia ne tik kapitalo galimybę organizuoti ir reguliuoti
gamybos procesą, bet ir XIX a. vykusį perėjimą nuo profesionalaus prie masinio
gamybos proceso, kuomet profesionalaus dirbančiojo vykdoma darbo instrumentų ir
paties gamybos proceso kontrolė pakeičiama masine gamyba, kurioje kapitalas
stengiasi sumažinti darbo jėgos vertę, sumažinti jos darbo įgūdžių svarbą ir
kartu didinti produktyvumą, tikėdamasis didesnės pridėtinės vertės. Mašinų
pagalba darbas objektyvizuojamas – pajungiamas kapitalo kontrolei ir
susvetiminamas su dirbančiuoju. Pereinant iš profesionaliosios gamybos epochos
į masinės mašininės gamybos epochą ne tik sumenkėja atskiro dirbančiojo
savivertė – visa dirbančiųjų klasė netenka kvalifikuotų meistrų klasės
išdidumo. Marxas rašo:
„Objektyvus mašinos
darbas tampa materialia priešprieša gyvajai darbo jėgai: jis tampa ją valdančia
galia, veikiančia ne tik [darbo rezultatų] pasisavinimą, bet ir patį realų
gamybos procesą, <...> mašinų suteikiama galimybė gaminti milžiniškus
kiekius prekių sunaikina bet kokį ryšį tarp produkto ir tiesioginių gamintojo
poreikių, taigi, [tarp produkto] ir tiesioginės vartojamosios vertės
<...> [produkto] gamyba siekiant tik perkelti į jį vertę, o jo
vartojamąją vertę paversti tik priemone siekiant šio tikslo, pastebima jau
produkto gamybos būde ir santykiuose, kuriuose jis gaminamas“(Marx 1993:694).
Kaip matome, darbo
objektyvizacijos tikslas, kurį aptaria Marxas,
nėra vien dirbančiojo susvetiminimas su darbu, jo įgūdžių ir darbo patirties
nuskurdinimas; objektyviu, optimizuotu mašinų darbu naudodamasis kapitalistas
visą
gamybos procesą paverčia vertės gamybos mechanizmu. Mainomosios vertės gamybai,
o ne vartojamosios vertės kūrimui priverčiami tarnauti ne tik dirbančiojo
įgūdžiai, bet ir jo žinios, žmogaus protas, kuris, pasak Marxo, tampa
„socialiniu protu“ (social brain)
(Marx 1993:694). Šios gyvojo darbo gamybinės jėgos „įsiurbiamos“ į kapitalą,
netenka savo kaip savarankiškos, išdidžios darbo jėgos statuso, kuris išlieka
tik teisinėse procedūrose („Kapitale“ Marxas užsimena apie tai, kaip tėvai
parduoda fabrikantams savo vaikus). Gyvoji darbo jėga tampa mašinų, paties
kapitalo sraigteliu, yra pasmerkiama profesionalų kvalifikacijos praradimui ir
bukinančiai darbo dienai. Darbo procesas nebėra struktūriniai K-P-K (arba
P-K-P) mainai tarp kapitalisto ir dirbančiojo, bet kapitalo metabolizmas, jo
vidinė apykaita (Marx 1993:701).
Kita vertus, čia Marxas
pradeda pastebėti kapitalistinio gamybos proceso prieštaravimus, atsirandančius
pereinant nuo profesionalios – amatininkiškos prie masinės gamybos. Darbo
laikas, pagal kurį matuojama produkto vertė, ima nusileisti „viena vertus,
bendrajam moksliniam darbui, technologiniam gamtos mokslų pritaikymui, kita
vertus, bendrajai gamybinei galiai, atsirandančiai totalinės gamybos socialinės
kombinacijos (Gliederung) dėka –
tokia kombinacija tampa natūraliu socialinio darbo rezultatu“ (Marx 1993:700).
Galbūt prieštaraudamas savo paties anksčiau išdėstytoms pesimistinėms
nuostatoms, jis pareiškia, kad, nebebūdamas toks produktyvus kaip socialinis
darbas, individualus darbas užleidžia pastarajam vietą, ištirpsta bendrijoje (Gemeinsamkeit) (Marx 1993:700). Būtent tai,
kas „Kapitale“ bus pavadinta kapitalo fetišizmu, taip pat iš šios sampratos išplaukiančius
piniginius – prekinius mainus bei produkto vertės kūrimą Marxas laiko kliūtimi
tokios produktyvios bendrijos iškilimui ir kūrybingai plėtotei. Galima teigti,
kad Marxas kapitalizmo prieštaravimu laiko neatitikimą tarp kapitalistinės
pasaulio santvarkos bei plėtros ir jos potencialių alternatyvų, kurias
generuoja besiplėtojančios gamybinės jėgos.
Kaip teigiama tekste,
pati mašininio darbo skiepijama priklausomybė darbininką saisto tik tol, „kol
dirbantysis suvokia save tik kaip dirbantįjį už atlygį, ir kol aktyvus
individas suvokia save tik kaip
dirbantįjį“ (paryškinta mano – K.P.). Teksto autorius iškelia teiginį, kuris
išliks svarbus tiek „Kapitale“, tiek po pusantro šimtmečio: „Kadangi
tiesioginis (individo – K.P.) darbas nustojo būti didžiuoju turto šaltiniu, tai
darbo laikas nustoja ir turi nustoti buvęs jo matu, tuo pačiu mainomoji vertė
turi nustoti buvusi jo vartojamosios vertės matu“ (Marx 1993:705). Kova už
darbo dienos mažinimą Marxui tampa utopinio (?) projekto – individo
išsilaisvinimo iš būtinojo darbo – dalimi. Jo vaizduotėje darbo dienos
sutrumpėjimas, žmogaus darbą keičiant mašinos darbui, iškyla kaip galimybė visai
visuomenei turėti daugiau laisvo laiko bei jį panaudoti moksliniam ar meniniam
tobulinimuisi (Marx 1993:706).
Kita vertus, mašinų gamybos
epocha Marxui leidžia išplėtoti socialinio individo teoriją. Tokiam, kaip
pasakytų Michelis Foucault, kolektyvinės subjektyvacijos procesui didesnę įtaką
daro „ne tiesioginis paties žmogaus atliekamas darbas, ne jo darbo laikas, bet
greičiau tai, kad jis, tapdamas socialiniu kūnu, sau priskiria savo paties bendrą
gamybinę galią, gamtos ir to, kad jis yra jos šeimininkas, suvokimą – vienu
žodžiu, taip formuojasi socialinis individas, didysis kertinis gamybos ir turtų
akmuo“ (Marx 1993:706). Toks socialinis individas, kaip pasakytų Foucault, subjektyvybė
(subjectivity) – tai darbo jėga, dirbančiųjų
klasė, kuri dirbdama įgyja ne tik naudojimosi gamybos priemonėmis, bet ir
bendradarbiavimo, komunikacijos bei mokslinių įgūdžių. Naudodamasi savo
žiniomis ir įgyjusi pasitikėjimo savo galiomis – savivertės – jausmą, ši klasė
sugeba ne tik tenkinti kapitalo poreikius ir kurti jam pridėtinę vertę, bet tuo
pačiu kurti ir savo pačios reprodukavimo mechanizmus; nuolat kurdama ir naudodamasi
bendruoju intelektu – mokslo žiniomis ir socialine kooperacija, darbo jėga
palaipsniui įgyja laisvę priešintis išnaudojimui ir gaminti pati sau.
Marxo sukurtoje
bendrojo intelekto sampratoje slypi esminiai kapitalizmo epochos prieštaravimai
– viena vertus, bendrasis intelektas kaip fiksuotas kapitalas yra tiesiogiai
pajungiamas kapitalistinės vertės kūrimui ir tokiu būdu suteikia kapitalistams
galimybę neribotai išnaudoti darbo jėgą; kita vertus, tas pats bendrasis
intelektas suteikia socialiniam individui galimybę kurti nuo kapitalo nepriklausomus
socialinius gamybinius santykius (kuriuose vyrautų gamybos ir produkto
paskirstymo pagal socialinius poreikius principas) (Marx 1993:706), arba, kaip
pasakytų Antonio Negri, imanentinę gamybos (kūrybos) ontologiją, kurioje
transcendentiniai kapitalistinės vertės santykiai netarpininkautų tiesioginiam gamybos,
kūrybos procesui. Kitaip tariant, tam, kad žlugtų kapitalizmas, būtinas
susiklosčiusių gamybinių jėgų išlaisvinimas iš kapitalistinių santykių ir
bendrojo intelekto išlaisvinimas nuo pajungimo kapitalistinės vertės gamybai.
Marxas teigia, kad kapitalizmas
sukuria socialinį individą – proletariatą kaip sau pajungtą kapitalistinių
santykių subjektą, tačiau yra nepajėgus suvaldyti iš gamybinių jėgų tobulėjimo
kylančios tų santykių dinamikos. Jei klasikiniai marksistai dažniau naudodavosi
dialektiniu kapitalo ir darbo apibrėžimu, vertindavo darbą kaip priklausomą nuo
kapitalistinių santykių ir technologijų progreso, o kapitalą – kaip objektyvų,
savaeigį mechanizmą, kuris gali būti įveiktas tik susiklosčius tam tikrai
revoliucinei situacijai, tai tokio požiūrio atsisakę XX a. 7 dešimtmetyje
iškilę Italijos autonomistai sugebėjo apversti gamybinių santykių perspektyvą.
Tai buvo padaryta praėjus daugiau nei šimtmečiui po Marxo teksto pasirodymo,
naujoje kapitalistinės gamybos stadijoje – socializuoto dirbančiojo epochoje.
Šie mąstymo pokyčiai negalėjo nepaliesti ir Marxo bendrinio intelekto
sampratos: jei Marxas technologines naujoves ir iš jų išplaukiančią tezę apie
„organinę darbo jėgos sudėtį (arba kompoziciją)“ siejo su kapitalo galia
didinti produkcijos apimtis, tai autonomistų teorijoje, kaip minėjome, klasinės
kompozicijos (klasinės sudėties, leidžiančios klasei įgyti arba prarasti jėgų
persvarą visuomenėje) analize siekiama pabrėžti gyvojo darbo galimybę atimti iš
kapitalo galimybę kontroliuoti jų gamybos ir reprodukcijos procesus.
Autonomistinė klasių
kovos perspektyva
Amerikiečių tyrinėtojas
Nickas Dyeris – Withefordas autonomistus priskyrė klasės kovos marksizmo
tradicijai. Užuot vertinusi istoriją kaip iš anksčiau duotų, neišvengiamų,
objektyvių dėsnių sklaidą, klasių kovos tradicija, pasak minėto autoriaus,
teigia, kad tokie „dėsniai“ tėra „dviejų vektorių – išnaudojimo ir jo atmetimo,
vykstančio nuolatinių proveržių ir pabėgimų metų, kai maištingi pavaldiniai
ieško galimybės pabėgti nuo darbo, atlyginimu ir pelnu pagrįstų santykių –
sampynos išdava“ (Dyer – Witheford 1999:128).
Autonomistai padarė
tai, ką kai kurie tyrinėtojai vėliau pavadins Koperniko vertu atradimu
pokariniame marksizme: jie suvokė, kad Marxas savo analizėje pirmenybę teikia ne
kapitalo, bet žmogaus kūrybinės energijos – „darbo“ – galiai, tampančiai „gyva,
viskam pavidalą suteikiančia ugnimi“ ir kuriančiai visuomenę (Dyer – Witheford
1999:131).
Autonomistų manymu,
dirbantysis toli gražu nėra pasyvus kapitalistinės sistemos sraigtelis – jis
yra aktyvus gamybos subjektas, įgūdžių, inovacijų ir kooperacijos, nuo kurios
priklauso kapitalas, šaltinis. Kaip teigia jie, kapitalas stengiasi darbą kaip
objektą inkorporuoti į savo vertės išgavimo ciklus, bet toks įtraukimas
visuomet yra tik dalinis. Dirbantieji subjektai priešinasi jų pavertimui vien
tik darbo jėga. Darbas kapitalui visuomet išlieka probleminiu „kitu“, jis
nuolatos turi būti kontroliuojamas ir malšinamas, tačiau jis nuolat išvengia
kapitalistinio valdymo ar meta jam iššūkius. Autonomistai yra linkę skirti
darbo jėgą ir darbininkų klasę: jei darbo jėga yra linkusi tyliai prisitaikyti
prie kapitalo interesų (būti į jį inkorporuota), tai tapdami klase dirbantieji
įgyja nepriklausomybę nuo kapitalo ir galimybę atsikratyti saitų su juo. Klasių
kova yra suvokiama kaip pajungtų socialinių jėgų (prisimindami Foucault,
galėtume pavadinti jas „į disciplinos mechanizmą įtraukta išore“) kova prieš
kapitalo vykdomą jų „klasifikavimą“, vertimą „žmogiškaisiais ištekliais“;
perfrazuojant Harry‘io Cleaverio (Cleaver 2000:69) žodžius, tokiomis kovomis
siekiama sunaikinti klasinę priklausomybę kartu su pačiu kapitalizmu, kuris
leidžia vykti klasiniams pasidalinimams. Kitaip tariant, šiuolaikinė klasių
kova yra bandymas ne įtvirtinti, bet nutraukti klasinius ar dominavimu grįstus
santykius su kapitalistine sistema, sunaikinti save kaip monolitinę („dialektinę“)
dirbančiųjų klasę, išlaisvinant kūrybines daugybės – autonomistų postuluojamos
dirbančiųjų terpės, sugebančios autonomiškai, savarankiškai kontroliuoti
gamybos procesus – galias.
Iš šio pasirinkimo tarp
inkorporacijos į verte matuojamą kapitalo mechanizmą ir savarankiškos kūrybinės
galios auginimo kyla šiuolaikinės įtampos dirbančiųjų klasėje. Kaip tik dėl to
ją galima vadinti „dirbančiųjų“ klase – taip daroma užuomina į jos narių ir
atskirų kolektyvų galimus (paskirus – singular) pasirinkimus: nedirbti išvis (galime
prisiminti „darbo atmetimo“ judėjimą ir jo literatūrinį „įkvėpėją“ Hermano
Melville‘io herojų raštininką Bartlbį), kurti autonominės veiklos erdves,
kuriose darbas būtų nepajungiamas kapitalistinės vertės ir pelno kaupimo
dėsniams arba pasyviai pasiduoti kapitalistiniam išnaudojimui ir gyvenimo
spektaklio visuomenėje skurdui.
Tačiau nepaisant šių
paskirybę išreiškiančių pasirinkimų, autonomistų manymu, dirbančiųjų klasėje
įmanoma klasinė kompozicija, sujungianti atskiras kovingas dirbančiųjų klasės
dalis – skirtingų sektorių dirbančiuosius, taip pat tuos (tas), kurios
užtikrindamos darbo jėgos reprodukciją, negauna atlyginimo, kovingus studentus,
bedarbius, žmones, priklausančius nuo socialinės paramos. Ši kompozicija
atsiranda ne kaip „dirbančiųjų klasės vienijimosi“ pasekmė, leidžianti
formuotis biurokratiniam tos klasės valdančiajam aparatui, bet kaip bendrų prieš
išnaudotojus nukreiptų strategijų kūrimo, leidžiančio atsiriboti nuo bosų ir
sukilti prieš pačią sistemą. Kompozicijos ir paskirybių sąmoningumo augimo
procesai privalo būti neatsiejami vienas nuo kito – kovingo dirbančiųjų
pasipriešinimo sėklos turi bręsti autonominėse erdvėse, kuriose būtų kuriamos
ir aktyviai palaikomos alternatyvos kapitalistinei gamybai, gyvensenai, kuriose
kapitalistinis žinojimas užleistų vietą eksperimentui, individualizmas – paskirybių
kūrimuisi, vienovė – įvairovei. Dirbančiuosius autonominė pasipriešinimo terpė
turėtų įkvėpti aktyviau priešintis darbo vietose, organizuoti ir dalyvauti tiek
sankcionuotuose, tiek nesankcionuotuose streikuose, ugdyti pasipriešinimo darbo
režimui atmosferą. Tarpusavio ryšius turi atrasti skirtingų sektorių
dirbantieji, kuriamos bendros strategijos padėtų jiems atsikratyti įvairių
stereotipų ir prietarų kitų sektorių ir socialinių grupių atžvilgiu; šių
prietarų atsiradimą skatina ir savo interesams pajungia kapitalas. Marxas šį
procesą vadina klasiniu susiskaldymu, o autonomistai – dekompozicija. Tokia
dekompozicija, jų nuomone, įvyko aštuntajame dešimtmetyje, kai dirbančiųjų
klasių kovingumas prisidėjo prie kapitalizmo krizės
Grįžtant prie žmogaus
pajungimo mašinoms temos ir susieti su Marxo „Fragmente“ svarstytomis
dirbančiųjų, technologijų ir kapitalistų santykio problemomis. Dyeris –
Withefordas mini dvi skirtingas autonomistų tarpe paplitusias mąstymo
strategijas. Pirmąją iš jų jis vadina neoludistine (pavadinimas kyla iš XIX a.
Didžiojoje Britanijoje gyvavusio ludistų judėjimo). Ją iliustruoja vieno iš
autonomizmo teoretikų Raniero Panzieri mintis, kad kapitalizmas nepaliaujamomis
technologinėmis renovacijomis naudojasi kaip „ginklu“ prieš dirbančiųjų klasę:
jo tendencijos didinti negyvo arba „pastovaus“ kapitalo proporciją gyvojo arba
„kintamojo“ kapitalo sąskaita kyla būtent iš to kad pastarajame tūno
potencialiai galintis sukilti elementas, su kuriuo vadovai yra pasmerkti
kovoti, ir kuris kiekviename žingsnyje turi būti kontroliuojamas,
fragmentuojamas, redukuojamas arba galiausiai eliminuojamas (Dyer – Witheford 1999:139).
Visišką pasipriešinimą kapitalistinių technologijų plėtojimui, jų atmetimą savo
ankstyvuosiuose raštuose propagavo ir Antonio Negri; pasak jo, priešinantis
pusiau automatinėms technologinės kontrolės sistemoms negali būti net kalbos
apie modernizacijos būtinybės pripažinimą (tokia buvo didžiųjų profsąjungų
pozicija). Negri teigia, kad dirbantieji turėtų stabdyti šias prieš juos
panaudojamas inovacijas – tam galima pasitelkti netgi sabotažą (Dyer –
Witheford 1999:140).
Tačiau vėliau,
aštuntajame dešimtmetyje, autonomistai pradėjo puoselėti ir kitą strategiją,
kuri, Dyerio – Withefordo nuomone, suteikė jų idėjoms daugiau dinamikos nei
tiesmukas neoludizmas. Ši strategija, kurią vėliau perims ir Antonio Negri,
pabrėžia dirbančiųjų galimybę pasinaudoti savo „išradingumo galia“ –
kūrybiniais sugebėjimais, pasireiškiančiais tobulinant technologiją, nuo kurių
priklauso ir kapitalo ateitis (Dyer – Witheford 1999:141). Norėdamas
technologijų pagalba kontroliuoti darbo jėgą, kapitalas privalo išsiugdyti
išprususius darbininkus. Taip ugdomas bendrinis intelektas, kurį, kaip ir
mokslą ir išsilavinimą stengiamasi pajungti kapitalui – tai savo „Fragmente“
pastebėjo jau Marxas. Tačiau autonomistai nesutinka tenkintis pasyviu
antraplaniu vaidmeniu šiame procese, kuris yra numatytas dirbančiajam. Kaip
pastebėjo vienas iš antrosios bangos autonomizmo teoretikų Franco Berardi –
Bifo, kapitalas, naudodamasis mašinomis kaip kontrolės ir indoktrinacijos
instrumentais, leidžiančiais suintensyvinti išnaudojimą, atveria ir galimybę, kad
dirbantieji naudosis mašinomis kaip „išsilaisvinimo nuo darbo instrumentu“.
Tai, pasak jo, jie galėjo daryti dviem būdais – tvirtindami, kad mechanizmai
sukuria daugiau laisvo laiko jiems patiems arba susikurdami vis daugiau
galimybių dekonstruoti informacines technologijas, pritaikyti jas savo reikmėms
(skirtingoms, nei kapitalistų), patį informacijos ciklą paversti kolektyvinio
pasipriešinimo ir bendruomeniškumo kūrimo veiksniu (Dyer – Witheford 1999:141).
Berardi pats dalyvavo tokiuose projektuose – kūrė Italijos miestuose piratines radijo
ir televizijos stotis, leidusias kurtis subjektyviai tarpusavio komunikacijos
ir sąmoningo aktyvizmo „iš apačios“ terpei.
Nors autonomistai labai
pakeitė klasių kovos idėjų lauką ir pačios kovos sampratą, bet jiems patiems
teko atlaikyti laiko išbandymus – 8 – 9 dešimtmetyje prasidėjusi kapitalistinių
santykių neoliberalizacija bei daugelio revoliucinių 7 dešimtmečio idėjų
rekuperacija ne tik susilpnino – dekomponavo dirbančiųjų klasę, bet ir dabar
kelia sunkumų jos solidarizavimuisi. Kita vertus, visa tai vyksta vėlyvojo
kapitalizmo gamybinės paradigmos – socializuoto darbo terpėje, kurioje, kaip
pamatysime kitame skyrelyje, taip pat glūdi pakankamai daug (realizuotų ir
nerealizuotų) galimybių dekonstruoti kapitalistinius procesus, kurti
alternatyvas priverstinio darbo ir pridėtinės vertės kaupimo mechanizmams, o
galbūt leisti kapitalistinei sistemai pasiekti tokią ribą, ties kuria
konfliktas tarp gamybinių jėgų ir gamybinių santykių taptų neišvengiamas ir
lemtų kapitalistinės sistemos žlugimą.
(Bus daugiau)
kas autorius?
AtsakytiPanaikintiAciu uz pastebejima:)
AtsakytiPanaikintino prob!
Panaikinti