Išėję iš gamyklų žmonės-mašinos
pirmiausiai ėmėsi garbinti abstrakcijas: ideologijas, santvarkas, moksliškai
formuluojamus teiginius. Kvazi-mokslinės sąvokos jiems pakeitė šventąsias kates
ir karves, stumbrus ar totemines būtybes, dvasias, angelus, dievus . Tai iš
dalies paaiškina, kodėl masėms prireikė daugiau politikos, o ne religijos ar
magijos. Apkvaitę nuo tuščių sąvokų daugiau nei nuo haliucinogeninių grybų, senovės
genties atgaivos, ar pakylėti labiau nei nuo religinių ekstatinių giesmių minios
žmonės ėmėsi politinių samprotavimų. Mašinizuotos sąvokos pradėjo keisti
antropomorfinius pasaulio pavidalus, svarbius antikos ir viduramžių mąstytojams.
Mašinų-žmogui valstybė yra ne Adomas Kadmonas, ne gyvas organizmas, o agregatas
ir tai jį džiugina, nes nereikia sukti galvos apie valdančius monstrus, o pakanka
kalbėti apie sąvokas, technologijas, viešąsias procedūras. Sąvokų mašinizacija
atitiko industrinio žmogaus savimonę ir savijautą: standartizuoto,
procedūrinio, technologinio, t.y. fabrikinio valdymo suvokimą ir pasitikėjimą. Banali
ir paprasta teorija apie valdžių pasidalijimą ir institucinį funkcionalizmą
kaip teisingumą mašinų-žmogui atrodo kur kas priimtinesnė nei kabalistinė
sefirų dialektika, daugiamatė dangiškosios Jeruzalės egzegetika, ar
poststruktūralistinė dinamiška rizomatika. Politologinis paprastos tiesos ir
teisingumo pasakojimas turi dar vieną tikslą: paslėpti nuo žmogaus jo
biologinę, zoologinę gimtį. Tikimasi, kad kasdien praktikuojama bestijiškumo
užmarštis: slopinami geiduliai ir geismai, baimės ir nepakanta, aistros ir
nuotaikos nepastovumas, tiesioginė priklausomybė nuo organinės gamtos,
energijos pulsacijos bei paribyje prabundančių žvėriškų instinktų, - kad viso
šito užmarštis atvers iš teisingų politinių sąvokų išaustą tikrovę. Tačiau
pamirštama, kad visi šie pasakojimai tėra Penelopės darbas, malšinant minios geidulingumą
ir valdžios troškimą. Visa tai tik būdas atidėti įvykius ryžtingiems ir
negailestingiems grįžusio šeimininko, Odisėjo, mito žmogaus sprendimams.
M. Horkheimeris ir T.
Adorno bei jais sekantis J. Habermas pabrėžia šią traumatinę apšvietos
funkciją: atidėti ar net nuslėpti mito grįžimą, pašalinti jį į paribius, sukurti
gerovės ir pasitenkinimo pasakojimą. Paslėptas ir absurdu paverstas „belaukiant
Godo“ S. Becketo motyvas tęsia Penelopės istoriją šiais laikais. Politikos
mokslams jau nebežinoma ar kokie nors odisėjėjai dar belikę. Kasdien pasakojama
ir tai, kad ne tik Trojos antžmogių, bet ir stebuklingų, kūrybingų miunchauzenų
nėra ir nėra buvę. Tačiau save patį neigiantis Godo laukimas yra įvykių
atidėjimas vardu gerovės visuomenė. Tačiau vieną dieną priartėjusi istorija
nušluoja valdžios jaunikius iš Penelopės kiemo, kai prabudusi bestija vėl
triumfuoja. Išeitis, pasak Adorno, grąžinti mitą, poeziją ir jų dramatišką,
bauginančią vertę į pačių politikos mokslų turinį, arba, įterpti tai, ką aš
vadinu politine antropologija. Turiu omenyje tai, apie ką esu kalbėjęs knygoje Paraštės: minčių voratinkliai: paleantropo
mutacijas ir jo išliekamumą homo sapiens,
tiksliau, kintančio, difuzinio žmogaus bendruomenėje. Tada rašiau:
Be paleantropų ir difuzinių žmonių, dar skiriami sugestoriai ir
neoantropai. Sugestoriai – tai žmonės apsimetinėjantys plėšrūnais. Jie
stengiasi taip pat drąsiai įtikinėti, negailestingai žudyti, bausti ir
niekinti, tačiau iš tikro, kaip ir paprasti žmonės labai bijo ir, atėjus tikram
paleoantropui, šiam nedelsiant paklūsta. [...] Atvirkščiai, neoantropai –
laisvamaniai filosofai, žurnalistai, muzikai, dramaturgai bei kiti kūrybingi
žmonės – gadina difuzinių elementų kaimenes, yra kenksmingi ir todėl naikintini
pirmiausiai“ (p. 232).
Mašinos-žmonės, arba
difuzinės būtybės bando gintis nuo paleoantropų, sugestorių ir neoantropų
susisukdami į politikos mokslų skraistes, daugindami ir studijuodami
pasakojimus apie politines technologijas ir agregatus – šiuolaikines Tūkstančio ir vienos nakties pasakas,
taip manydami atitolinti artėjantį superbestijos sprendimą. Penelopės audimo
kieme įsikūrusi naujoji, komunikacinė Tūkstančio
ir vienos pasakos bendruomenė, su jos tikėjimu apie nesibaigiantį racionalų
interpretavimą, jaučiasi pakankamai saugi. Tačiau tai neturėtų klaidinti
politinės antropologijos, nes migdanti gerovės giesmė ir nemokamos vaišės
pašalina bendruomenės interaktyvų santykį su antžmogišku pasauliu, ir
melagingai atideda akistatą su zoon
politikon.
Difuzinis žmogus
pastaruoju metu vaidinti sąvokų, t.y. komunikacinę, informacinę mašiną. Šia
didžiąją iliuziją slepia ir politikos mokslai, kaip savo neįvardytą, dialektinį
alter ego. Sąvokų konstruktai, sprendimų
serijos, ideologiniai aparatai, biurokratijos mašinos, valdymo technologijos,
elitų funkcijos užtikrina visuomenę dėl jos saugumo, garantuoja ministerijų
darbą, skaitmeninius informacinius tinklus ir komunikacinį, beveik virtualų
protą. Atrodo zoon politikon jau
turėtų būti miręs, turėtų būti padvėsusi ši didžioji apsirijusių karalių ir
geidulingų karalienių, ne mažiau godžių valstiečių ir kraugeriškų vaizdų
lepinamų miestelėnų gėda. Tačiau minėta gamtos išnykimo iliuzija kyla tikintis,
kad bestija yra anapus, o ne giliai įaugusi į šiuolaikinį žmogų, į jo genetiką,
į psichikos sandarą, į jo molekulinę – bakterinę aplinką, į atskirų organų
nervų raizginius.
Kas vis dėlto yra/buvo
tas zoon politikon ir kokia yra jo
raida – klausimas, kurio platesnės diskusijos vengia politikos mokslas, šis mašinų
ir technologijų, pretenduojančių užimti mito vietą, gerbėjas. Tačiau bestijos
likimas išlieka svarbus politinei antropologijai, jei tik ji prisimena ir mąsto
antropos kilmę ir turinį. Atmenant tai, kad žmogus yra ekscentriškas, mąstyti gebantis
padaras, galima suabejoti: kam jam reikalingas politiškumas? Ar dėl slepiamų gėdingų
geismų ir siekinių? Ar dėl neišvengiamo poreikio riboti ir susitarti dėl savo
ribų nerandančios socialinės fantazijos? Ar dėl pavojaus, kurį sukelia žvėries
prabudimas? Ar dėl nuolatinio žmogaus neišsipildymo, t.y. dėl principinio negebėjimo
tesėti abstrakčius pažadus? Juk politikos mokslai tik tą ir veikia, kad kas
diena pateisina politikos veikėjų netesimų pažadų srautą, nurodant į neva
objektyvias priežastis: valdžios pasidalijimą, komunikaciją, įstatymų priėmimą
ir kitus technologinius procesus. Ekscentriško ir dažniausiai nepakankamo
žmogaus fantazija, vaizduotė yra svarbiausiais difuzinio žmogaus būties šaltinis,
gyvenimo versmė, kuri grėsminga savo neadekvatumu ir šią grėsmę slepia politologinės
istorijos. Tačiau nukaltų kliše galerijos maskuoja ne tik nepažabotą fantaziją
ir jos netesėjimą, bet ir pulsuojančio energijos maišo – žmogaus psichikos –
nukrypimus, tai ką įvardijau sugestoriaus, paleantropo ar super žvėries - save
pažinusios ir išsilaisvinimo siekiančios bestijos - siekinius. Bestijos nestabilumo,
lakios vaizduotės ir nuolatinio skirtingumo keliamo pavojaus akivaizdoje mėtomi pėdsakai – šis senasis pabėgimo
menas - patys yra falsifikuojami, manant, kad ši gudrybė, ši puiki klasta
pavojaus akivaizdoje ir yra savaime tikrovė, mokslas, politologija.
Tačiau ir priešingai:
sugestoriams, šiems naujiesiems breivikams, protinga komunikacija yra taip pat
patogi. Paklausykime ką maniakai viešai kalba: jų kvazi-moksliškai subalansuota
šneka, teisingumo retorika užglaisto vidinį, zoo-žiaurumą, nepakantą, panieką
kitoms būtybėms, keršto atakas. Taigi, komunikacinės mašinos ir jas prižiūrinčios
institucijos padeda ne tik bendruomenėms susitarti dėl vaizduojamų tikslų, ne
tik paslėpti erotines ar su mirtimi susijusias fantazijas, jų nuojautas. Ši
kalba taip pat padeda slapstytis sugestoriams: galiausiai kaltos yra aukos. Šis
protingas tarimasis siekia užtikrinti bent taikų ir ramų išlikimą gyviesiems
bet kokiomis sąlygomis, bent kuriam laikui. Mašina-žmogus, vengdamas akistatos
su savimi ir tarpininkaujamas naujo racionalumo stabo – mokslinių sąvokų - plečia
viešą komunikacinį protą ir jo įvairias institucijas, įskaitant politines
organizacijas ir valstybę. Tačiau tai anaiptol nereiškia, kad zoon politikon yra numaldytas.
Politinio žvėries gimtis remiasi
ir libidine bei tanatos vaizduote, ir nusilpusiais, bet ne mirusiais instinktais.
Pavyzdžiui, politinės fantazijos gražus ir net kartais visuomenei priimtinas
vaizdas yra utopija, kurios paribys alsuoja nieko nevaržomo maišto ir riaušių
ugnimi, dramų ir tragedijų patosu. Utopijai, kaip ir religijai ar poezijai
būdingas katarsis, apsivalymas, t.y. esmiškas santykis su biologiškumu,
savotiškas ekstatiško orgazmo pakaitalas. Pasak Aristotelio, o vėliau ir
Nietzschės, tragedija paskatina ne tik poeziją ir muziką, bet atskleidžia
politiškumo, giliai susijusio su politinės bestijos katarsiu, esmę. Psichoanalizės
atradimas - jouissance (kančios
malonumas), gal būt retas iš nedaugelio interpretacijų, svariai išplėtė
politinio katarsio konfigūracijas, poetinio orgiastiškumo pavidalus ir pagilino
bestijos suvokimą.
Ikipolitinė gyvenimo aistra,
politinio žvėries ambivalentiškumas, ekscentriškumas, nepakankamumas kyla iš nuolatinio
svyravimo tarp libido ir tanatos, įsitikinimų paranojos ir lakios vaizduotės
šizofrenijos, tarp moteriško ir vyriško prado, tarp kasdieninės represijos
taikomos sau ir aplinkiniams ir kartu slapto noro pažeisti tabu, tarp dionisiško
ir apoloniško konflikto, tarp ing ir jang siautulio, tarp pono ir tarno
susidvejinimo, tarp tėvo viešpatijos ir sūnaus poreikio ją sunaikinti. Iš šio
daugiamačio dvylipumo, iš malonumo ir kančios mainų, iš poreikio slėpti aistras
kyla politiškumas. Pasak J. Ranciere, viena iš nuolatos matomų, apčiuopiamų,
visuomenei priimtinų fantazijos ir jos ribojimo išraiškų yra konfliktas tarp
stilingos utopijos žadinamo perversmo ir būtinybės susitarti dėl kylančio pavojaus.
Utopija, yra suvaldyta, tačiau vis dar pakankamai laisva ir tiesiogiai su
fantazija susijusi samprotavimų forma. Geriausios utopijos yra civilizuotas,
stilingas politinio geismo pateikimas: malonumo atidėjimas ir kančios
ekstatikos įteisinimas. Tačiau, jei utopija neišreiškia bestijų vaizduotės ir
aistros, utopija neatstovauja, nereprezentuoja jokių lūkesčių ir fantazijos.
Silpnų žmonių politinės vizijos, vadinamos institucijų ar net valstybių
strategijomis, yra mašinų-žmogaus sukurtas pakaitalas, sintetinis produktas,
kurį politinis bestija neva praris ir taps romiu homo sapiens.
Vienas iš nenumaldomų
bestijos troškimų yra peržengti ribas. Jau Leibnizas yra pastebėjęs apie
esmingą žmogui, monadai, ekstatiškumą, kurio svarbą ypatingai pabrėžė G.
Bataille ir G. Deleuze . Ekstatiškumas pasireiškia būtinybe pažeisti ribas. Tiesiogiai
su ekstatiškumu susijęs politinės bestijos transgresyvumas, nuolatinis paribio, liminalumo
kvestionavimas, yra svarbus politinės antropologijos atradimas. Todėl,
politinės antropologijos autoriai, pavyzdžiui, V. Turneris, pastebi, kad
susitarimas dėl baigtinio bet kokios utopijos reikšmingumo ir tvarkos tėra
laikinas, o teigimai apie pastovumą yra iliuzija, kurios esmę slepia paribys,
t.y. socialinis-politinis liminalumas, tabu ir įvairūs ritualai.
Civilizacijai priimtinas
ir gyvas politiškumas miršta tada, kai išnaikinama iš mito, poezijos, religijos
ar net utopijos dar srūvanti įtampa, kai tariamai pašalinamas radikalumo
pavojus, kai manoma, kad į užribį išstumta tėvažudystės, incesto, kanibalizmo
nuodėmė ir jų pakaitalai mus nebegresia. Tobula, racionali, įgyvendinta valdymo
forma, pavyzdžiui, Hegelio teisės filosofija, rodo, kad protas prarado budrumą,
kad jis jau nebemato, nebepastebi paribiuose knibždančių maištininkų.
Pavyzdžiui, kai prūsiška Vokietija nebesuvaldė savo paribio, gaivinusio
socializmo utopijas ir maišto aistras, kai hėgeliškas protas apako nuo savo
paties puikybės, nuo pasigėrėjimo sukurtomis smėlio pilimis, kurias galime
vadinti politikos mokslais, bundanti komunizmo šmėkla triumfavo.
Tariama bestijos
politiškumo mirtis yra trumpalaikė, nes ekstatiški padarai prisikelia kaip
feniksai iš geismo pelenų. Nuslopintos bestijos svajonės trauma, sukaupta
energija, slaptas, iracionalus, fantazijos išlaisvinimo troškimas pakelia
vartus beprasmiams ir negailestingams maištams, kruvinoms ir tuščioms riaušėms,
prievartos skausmo ir džiaugsmo proveržiams. Šio gaivalo regėjimo, jautrumo jo
energetikai, bestijos pavidalų refleksijos ir stokoja šiuolaikiniai nuobodulio
ir pagarbos technologijoms įsikūnijimai – politikos mokslai. Jų privalumas yra
vienas: tai barokinis diplomatijos šokio meistriškumas, viešų politinių
samprotavimų taisyklių prezentavimas, civilizacinių normų įkūnijimas,
hegemonijos patvirtinimas. Tačiau įkapės, kurias be perstojo audžia šiandieninės
mokyklos ir universitetai, aiškindami valstybės ir gerovės visuomenės prigimtį,
demokratijos agregato santvarką, protingą socialinę-politinę sanklodą ir derybų
mechanizmus, per anksti laidoja bestijos aistrą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą