1972 metais Gillesas Deleuze‘as ir Felixas
Guattari išleido pirmąjį knygos „Kapitalizmas ir šizofrenija“ tomą
„AntiOidipas“. Jame jie kalba apie tris sociumo „formacijas“ –
teritorinę, despotišką ir kapitalistinę, kurios kiekviena kitaip įkalina
ikisubjektyvioje pasąmonėje veikiančias produktyvias geismo mašinas.
„Antioidipo“ autoriai konstatuoja, kad kapitalizmo situacija unikali –
jis, susikūręs ant despotiškos valstybės griuvėsių, siekdamas savo
tikslų privalo nuolat perkoduoti ir deteritorizuoti vertybių ir
tapatybių srautus, rasti ir užkariauti naujas erdves, į kurias galėtų
plėstis, kaupdamas pridėtinę vertę. Ši užduotis sistemai tampa dar
sunkesne, kai kapitalas suvokia negalintis peržengti savo paties ribų –
negali liautis siurbęs pridėtinės vertės iš geismo mašinų produktų,
kitaip geismo varomas kūrybinis perteklius, tampantis išorine
kapitalizmo riba, sunaikintų patį
kapitalizmą. Taigi, jei nuolat perkoduojamas ir į naujas erdves
persikeliantis kapitalizmas tampa išorine tradicinio sociumo riba, jo
paties riba tampa tai, kas „Antioidipe“ vadinama šizofreniniu –
revoliuciniu poliumi – geismo mašinų kūrybinė emancipacija, sunaikinanti
patį kapitalizmą. Beje, pati šizofrenija, pasak „Antioidipo“ autorių,
gali tapti revoliucine strategija, jei ji įgalina žmones peržengti
kapitalistinį barjerą, suardyti kodo sankcionuojamą tvarką.
Kita
vertus, kapitalizmas nebegali pritaikyti abstrakčių tradicinių normų –
kodų, egzistuojančių tradicinėje molinėje struktūroje. Jei kodus keičia
pinigai, tai normas – vadinamoji abstrakti kiekybinė aksiomatika (tokią
aksiomatiką plika akimi galime stebėti šiuolaikinėje makroekonomikoje ir
kitose ekonomikos mokslo šakose, kur kapitalistiniai dėsniai gali
keistis su kiekvienu nauju svyravimu akcijų biržose, tačiau jie
nenustoja savo autoritetingo statuso, kaip „racionalūs ekonomikos
dėsniai“). Kaip sako D&G, „bankininkas, generolas, pramonininkas,
viduriniosios ir aukščiausios klasės vadybininkas, vyriausybės ministras
kalba kaip šizofrenikai, bet jų kalba kapitalistinei tvarkai tarnauja
kaip statistika“. Tuo tarpu miesto meras šiandien gali pasiskelbti
menininku, o poryt – Lietuvos prezidentu. Tai – irgi ženklas, kad
sistema atsidūrė ant beprotybės ribos. Nuolatinės ribos, kurias tenka
peržengti kapitalizmui krizių metu ir privalėjimas bet kuria kaina
išlaikyti pelną verčia visą sistemą balansuoti ant pavojingos ribos tarp
šizofrenijos ir paranojos.
„Perkoduodamas“
srautus, kapitalas stengiasi pasiekti tokią stadiją, kai sociumo
struktūros virs kapitalistinę gamybą štampuojančiomis mašinomis, o
molinės organizacijos atstovas iš centralizuotai galiai paklusnaus
subjekto taps „šizofreniku“, kuriame sėkmingai sugyvens abstrakčias bei
nuolat kintančias normas pripažįstantis kapitalistas ir naujų pojūčių
geidžiantis proletaras. Taip bus galima atsakyti į Spinozą ir Wilhelmą
Reichą kakinusį klausimą: kaip įmanoma, kad pavergtieji patys trokšta
savo išnaudojimo. Kapitalistinės aksiomos – pelno, darbo, vertės ir
vertybių dogmos – padeda pritraukti ir efektyviai išnaudoti geismo
mašinų energiją. Ta energija, kaip teigia kai kurie kapitalizmo kritikai
Vakaruose, gali gimti ir įvairių socialinių judėjimų kovose.
Kapitalizmo aksiomatika nuolat papildoma įvairiomis, netgi tarpusavyje
prieštaraujančiomis aksiomomis (pvz., laisvoji rinka koegzistuoja su
valstybiniu reguliavimu).
Kita vertus,
stabilią sociumo hierarchiją išjudinantis ir griaunantis kapitalizmas
yra veiklus ir reakcingas vienu metu – sociume jis įjungia ir priverčia
suktis galingas geismo mašinas, tačiau, ėmęs jas valdyti, tučtuojau
pajungia jas represijoms. Kapitalizmas negali leisti sau pasiekti
galutinės sociumo ribos, jis negali leisti žlugti represinėms
struktūroms – taip žlugtų ir pats kapitalizmas. Todėl kapitalizmui
būtina reteritorizacija – nuolatinis grįžimas, atsitraukimas į
ankstesnes „teritorijas“ – valstybes, tautas, šeimas. Čia jam gelbsti
molinės organizacijos reliktai takioje kapitalizmo terpėje –
disciplinuojantis biurokratinis aparatas, prie jokiai kodifikacijai
nepasiduodančių kapitalistinių aksiomų pritaikomas įstatymas ir
policinės represijos. Represuotas geismas ne tik virsta fantazmu arba
nuolatos stimuliuojama stoka – reteritorizuotam, „į normalias vėžes
grąžintam“ sociumui iš naujo primetamos anachronistinės vertybės, į ją
grąžinamas „dvasingumas“. Reteritorizacija, kaip ir geismo suprekinimas,
yra būtina kapitalui, kurio vienintelis tikslas – pridėtinės vertės
pasisavinimas.
Taigi, į kapitalo
deteritorizuotą sociumą organizacija ir despotizmas grąžinama
„netikėčiausiais pavidalais“ – jie tą sociumą gali paversti oligarchine,
hierarchine ar net monarchine struktūra. Represinės priemonės saugo ir
stebi geismo mašinas, idant jos nekirstų išorinės kapitalo ribos ir taip
nesudarytų galimybių revoliucijai, kylančiai dėl geismo, kurio, kalbant
Freudo terminais, nebegalėtų sublimuoti jokios galios struktūros, jokia
rekuperacija, joks prekinis fetišizmas, jokios represijos.
Praėjus
keturiasdešimčiai metų po „Antioidipo“ pasirodymo kapitalizmo kritikai
kalba apie naują kapitalo plėtros paradigmą – semiokapitalizmą, susijusį
su tuo, kad šiuolaikinis kapitalizmas vis labiau siejamas su žinių,
komunikacijos ir emocijų (arba afektų) sfera, kurią šiuolaikinio
kapitalizmo kritikas Franco Berardi – Bifo vadina infosfera. Bifo daro
išvadą, kad jei Deleuze‘as ir Guattari „Antioidipe“ kalba apie
nuolatines geismo mašinų patiriamas represijas, tai, priešingai,
šiuolaikiniame pasaulyje bandoma, viena vertus, nepaliaujamai
stimuliuoti žmogiškąjį geismą ir energiją, kita vertus, kiek įmanoma
susieti juos su sistema. Žmogaus gyvenimas, visi jo gyvybiniai procesai
ir jo energija tampa kapitalo žmogiškuoju ištekliumi. Bifo teigia, kad
sąsaja tarp žmogiškosios kūrybinės veiklos bei ją išnaudojančio ir
susiurbiančio kapitalistinio mechanizmo leidžia atsirasti, viena vertus,
kapitalistiniam gamybos pertekliui, kuriam svetima bet kokia konkrečių
žmogaus poreikių logika, kita vertus – psichinėms patologijoms, kurias
skatina būtent infosferos atsiradimas. Jei Freudas visuomenėje
vyraujančiu nerviniu sutrikimu laiko neurozę, atsirandančią slopinant
geismą, tai Bifo sako, kad šiandien didesne problema tampa psichozė,
asocijuojama su energijos ir informacijos pertekliumi. Kalbėdamas apie
šiandieninę Facebooko kartą, Bifo pabrėžia žmogaus nervų sistemos
energijos pajungimą infosferai, informacijos perteklių, nuolatines
pastangas pritraukti mūsų dėmesį. Mūsų hiperaktyvumas dalyvaujant
socialiniuose tinkluose priverčia mus pajusti kūniško kontakto stoką ir
tampa infosferoje veikiančio individo dvasinės ir fizinės vienatvės
priežastimi. Negana to, neoliberalizme įtvirtinta konkurencijos darbo
rinkoje dogma susijusi su agresyvumo skatinimu. Nuolatinis nervų
sistemos energijos pajungimas infosferai tampa psichinių perkrovų
(panikos, dėmesio sutrikimų,) priežastimi, o tarpkūniško ryšio stygius
dažnai baigiasi depresija, autizmu ir pan.
Kitas
šiuolaikinis tyrinėtojas Matteo Pasquinelli taip pat primena, kad
šiuolaikinis kapitalas išskleidęs nematomus čiuptuvus parazituoja mūsų
sąmonės ir pasąmonės terpėje – reklamos industrija atakuoja mus naujų
šampūnų ir naujų kandidatų ikonomis, pajungdama ir išnaudodama mūsų
dėmesingumą. Tai dažnai baigiasi tuo, kad žinias apie Niujorko biržų
akcijų kritimą, apie Michaelo Jacksono ar Steve‘o Jobso mirtį sutinkame
jas išgyvendami galbūt intensyviau nei savo artimo mirtį ar nelaimę.
Apskritai, naujausia krizė gerai įrodė egzistuojant psichopatišką
kapitalizmo pusę – nežinia, ar su liūdesiu, ar su džiaugsmu reikėjo
stebėti biržų jupius – visi jie depresijos dieną atrodė kaip bepročiai.
Kyla
klausimas, ar galima ir kaip galima dar sykį atkurti išorinę kapitalo
ribą? Kapitalui plečiantis ir taikantis į mūsų psychę matyt vienintele
galimybe lieka paskirybių kūrimas, arba atkūrimas (re-singularization).
Šį procesą savo tekste „Trys ekologijos“ nuosekliai aprašo jau minėtas
Felixas Guattari. Kaip jau turbūt supratote, paskirybių kūrimo procesą
jis suprato kaip integralią jo kuriamo ekologiško pasaulio projekto –
ekosofijos – dalį. Šį projektą jis laiko alternatyva vadinamajam
Integruotam Pasauliniam Kapitalizmui, kuriame, jo manymu, pereinama nuo
prekių ir paslaugų gamybos į semiotinę ženklų bei sintaksių gamybą. Šiam
režimui nepaprastai svarbi individų kontrolė, vykdoma žiniasklaidos,
reklamų, viešosios nuomonės formavimo pavidalu. Ekosofijos projektą
pasak Guattari sudaro trys elementai – aplinka, socialiniai santykiai ir
žmogaus subjektyvumas, tiksliau šių elementų nukreipimas sveikesne,
darną labiau skatinančia linkme.
Jo
manymu, ekologinė evoliucija turėtų apimti ne tik akivaizdžius,
pastebimus objektus ir galios santykius, bet ir ne tokią pastebimą
molekulinę sferą – jutimą, mąstymą, geismą.
Kas
yra paskirybė? Tai – galimybė politiniais, etiniais ir estetiniais
pagrindais perkurti savo asmenybę, leisti jai peržengti identifikacijos,
vertybinės stagnacijos ribas, iš naujo atsiverti sociumui ir estetiniam
pasauliui, iš naujo apmąstyti laiką, kūną, seksualumą. Žmonija turi
save suvokti naujai; aplinkoje, didžiuosiuose socialiniuose ir
instituciniuose asambliažuose, o taip pat – pačiose intymiausiose
individo fantazijų erdvėse turi atsirasti vietos naujam subjektyvumui,
Individai privalo tapti vieningesni, o kartu – kuo skirtingesni.
Skirtingumą kuriančiam heterogeniškumui ekosofijos projekte skiriama
ypatinga vieta. Jis suprantamas kaip imanentinis paskirybės kūrimas,
savo esme priešingas transcendentiniam, universalizuojančiam,
redukciniam homogeniškumui, kurį stebime šiuolaikinėje infosferoje.
Heterogeniškumas leidžia atsiskleisti geismui, formuotis tapsmui, kuri
gali prisitaikydamas prie savo aplinkos ją transformuoti.
Guattari
pabrėžia, kad kapitalizmui nepakanka priešintis iš išorės, bandant
kvestionuoti santvarkos formą ir ribas, jis pabrėžia mąstymo ekologiją,
kuri būtina kasdienybėje: individualiame gyvenime, namuose, sugyvenime
su kaimynais. Guattari baugina politinio ir religinio fundamentalizmo
grėsmė. Propaguodamas savąją paskirybės ekologiją jis išlieka priešiškas
archaiškoms ekologijos formoms ir primena Irano revoliucijos pavyzdį,
kai liaudies revoliucijos keliu į valdžią atėjo fašistai ajatolos.
Modernios technologijos ir pasikeitusios gyvenimo sąlygos kartais
neapsaugo išsilaisvinusių tautų nuo rasizmo ir seksizmo, nuo tradicinio
familializmo ir klaniškumo, nuo neapykantos kitokiam, marginalizuotajam.
Guattari
pateiktas ekosofijos apibrėžimas leidžia teigti, kad alternatyva
kapitalizmui neįmanoma be radikalaus mūsų pačių pasikeitimo, tapimo
paskirybėmis, išsiveržimo iš infosferos sukurto burbulo, mūsų psichikos
ir fizinės tikrovės atsiejimo nuo trivialių kapitalistinės sistemos
dogmų – darbo, pelno – gyvenimo standartų, judant ne atgal į archaines,
barbariškas tradicines struktūras, o pirmyn, į kaip įmanoma mažiau
standartizuotą, kuo įvairesnį pasaulį. Pasaulį, kuriame įtvirtinama
įvairovė ir įmanoma neaprėpiama gausybė jungčių tarp jautrių, jusliškų,
mąstančių ir kolektyviai veikti galinčių paskirybių.
Savo
tekste Guattari duoda gerą ekosofijos pavyzdį – jis rašo apie
menininką, kuris pakeičia savo kūrinį po to, kai šiame nejučia atsiranda
kokia nors nenumatyta detalė. Ji priverčia menininką nukrypti nuo jo
pasirinkto ir tvirtai užsibrėžto kelio.
To norėčiau palinkėti ir jums. Pastebėkime, saugokime ir puoselėkime paskirybes savo mąstyme ir gyvenime.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą