Audronė Žukauskaitė. Gilles’io Deleuze’o ir Félixo Guattari filosofija: daugialypumo logika. Vilnius: Baltos lankos, 2011. 268 p.
Michelis Foucault, praeitame šimtmetyje
pasakęs, kad „vieną dieną šis amžius greičiausiai bus vadinamas
Gilles’io Deleuze’o vardu”, be abejo, turėjo galvoje XX amžių, bet ši jo
pranašystė dvidešimt pirmajam šimtmečiui tinka net labiau nei tam, kurį
minėjo pats ištarmės autorius. Beje, minėtoje Foucault pranašystėje
konkretus šimtmetis nėra tiesiogiai įvardytas, o tik numanomas, todėl ši
ištarmė tampa tarsi amžina, lieka amžinai galioti visai dabarčiai ir kiekvienam šimtmečiui, kuris, žvelgiant iš skaitytojo požiūrio taško, yra dabarties amžius. Akivaizdu, kad minėta pranašystė galios tol, kol pati Deleuze’o ir Guattari filosofija išliks aktuali.
Ir iš tiesų –
būtent XXI amžius tiesiog mūsų akyse vis labiau ir labiau virsta
Gilles’io Deleuze’o ir Felixo Guattari šimtmečiu. Taip yra ne todėl, kad
šie mąstytojai staiga atrado tai, ko jokiam kitam filosofui nepavyko
atrasti nuo pat filosofijos ištakų senovės Graikijoje, ir ne dėl to, kad
jie staiga pradėjo mąstyti teisingai. Būtent priešingai – šie mąstytojai ir filosofai (ar veikiau nemąstytojai ir nefilosofai – o galbūt net antimąstytojai ir antifilosofai) sąmoningai
iškrito iš du su puse tūkstančio metų dominavusio klasikinės
filosofijos ir klasikinio mąstymo režimo, idant pajėgtų į šiuolaikinį
pasaulį ir šiuolaikinį žmogų pažvelgti ne įprastu matymu ir mąstymu, o
tartum iš pačios žmogiško matymo ir žmogiško mąstymo išorės.
Sakytume, jie pabandė išvysti šiuolaikinio žmogaus, kuris yra pasimetęs
ir kankinamas įvairiausių sindromų, liguistumų ir krizių, būklę kitaip,
kone nežmogiškai, tarsi kitos būtybės – kito gyvūno (arba tiesiog gyvūno, taigi ne-žmogaus)
– akimis, nes žvelgimas į žmogiškąją būklę paties žmogaus akimis
šiuolaikiniam žmogui jau nieko nerodo, nereiškia ir neapreiškia, būdamas
visiškai aklas galbūt vien dėl to, kad yra, Nietzsche’ės žodžiais
tariant, žmogiškas, perdėm žmogiškas.
Abu šie prancūzų intelektualai, tarsi atsiliepdami į kadaise Martino Heideggerio pasakytą mintį, kad mes kol kas dar nemąstome – nepajėgiame mąstyti –
tikrąja šio žodžio prasme, ir darydami prielaidą, kad klasikinis
reprezentacijų kūrimu pagrįstas mąstymas neleidžia mirtingajam ištrūkti
iš voverės ratą primenančio galios santykių ciklo, kuris lyg užburtas
nuolat atsigamina dėl tam tikros jam būdingos vidinės logikos,
herojiškai pamėgino atlikti jokiai žmogiškai būtybei neįmanomą judesį – mąstyti anapus mąstymo ir filosofuoti anapus filosofijos, sakytume, mąstyti ne-mąstymo būdu ir filosofuoti ne-filosofijos režimu.
Ir būtina pripažinti, jog tam tikru atžvilgiu jiems tai pavyko – pavyko sukurti kažką,
ko tiesiogine prasme negalėtume vadinti nei mąstymu, nei filosofija,
bet kas, nepaisant to, kažin kokiu keistu ir nesuvokiamu būdu vis tiek
išlaikė ir net padaugino įprastam mąstymui ir įprastai filosofijai
būdingą kūrybinę galią, įžvalgos aštrumą ir kritinės refleksijos skvarbumą.
Tačiau bene svarbiausia tai, kad
Gilles’io Deleuze’o ir Felixo Guattari idėjos, nepaisant tariamo jų
keistumo, (anti)filosofinio egzotiškumo bei avangardiškai elitarinio
revoliucingumo, galingiausiai rezonavo su pačia šiuolaikinės epochos
dvasia, atitiko šiuolaikinio žmogaus viltis ir neviltį, užčiuopė gyvąjį
laikmečio nervą. Šios idėjos įvairių šiuolaikinės kultūros teoretikų ir
pačių kultūros kūrėjų panaudojamos kaip universalus teorinis įrankis,
leidžiantis netikėtu rakursu pažvelgti į teatrą, kiną, medijas,
performatyvumą ir gerokai konceptualiau interpretuoti pačią vizualinės
kultūros prigimtį. Kartu Deleuze’o ir Guattari įžvalgos padeda tarsi
naujomis akimis išvysti pačiai politinei globalaus pasaulio sąrangai
būdingą galios santykių subtilumą ir tuo pat metu nužmoginantį
brutalumą, leisdamos kūrybingai konstruoti teorines dabartinės politinės
tikrovės alternatyvas.
Gilles’io Deleuze’o ir Felixo Guattari mąstymas – ar, tiksliau tariant, savitą mąstymo galią turintis nemąstymas ar net antimąstymas
– yra savaip logiškas, tačiau jam nėra būdinga įprasta, tiesinė,
vienalytė ir vienalypė logika, kuria pasižymi klasikinis mąstymas.
Minėtų filosofų – ar filosofuojančių nefilosofų-antifilosofų – mąstymui būdinga daugialypumo logika.
Tai logika, kurioje skirtumas logiškai pirmesnis už vienį ir tapatumą, o
pats mąstymas – ypač kūrybingas, konceptus kuriantis mąstymas –
suvokiamas ne kaip sau pačiai tapati konsoliduota ir vienakryptė minties
srovė, o kaip nuo pat pradžių daugingas ir nuolat besiskleidžiantis
pluoštas, kurio konceptuali tapatybė tėra momentinė iliuzija.
Ši savita logika, kuri, be abejo,
netenkina ir negali tenkinti įprastų logiškumo kriterijų,
(anti)filosofiniame Deleuze’o ir Guattari projekte kūrybingai pagrindžia
naujo mąstymo (galbūt, kaip pranašavo Michelis Foucault, XX ar XXI
amžiaus mąstymo), šokiruojančiai ir tuo pat metu virtuoziškai
balansuojančio tarp filosofijos ir nefilosofijos (arba – tarp
filosofijos ir antifilosofijos) polių, galimybės sąlygas.
Būtent šokiruojančiu minties
virtuoziškumu pasižyminčios delioziškosios ir gvatariškosios
daugialypumo logikos analizei ir skirta naujoji Audronės Žukauskaitės,
iškiliausios šiuolaikinio poststruktūralistinio prancūzų mąstymo
tyrinėtojos Lietuvoje, knyga. Mūsų krašte tai pirmasis solidus
monografijos apimties teorinis veikalas, skirtas Deleuze’o ir Guattari
idėjoms ir jų įvairialypei raiškai šiuolaikinėje kultūroje. Aštuoniuose
šios knygos skyriuose įžvalgiai ir įdomiai aptariama Deleuze’o skirtumo
samprata, psichoanalizės ir socialinių institucijų kritika Deleuze’o ir
Guattari filosofijoje, Deleuze’o ir Guattari kūno samprata, tapsmo
moterimi ir postfeministinių strategijų analizė, mažoji politika
šiuolaikinės politinės teorijos kontekste, mažoji literatūra, mažasis
teatras ir mažasis kinas, taip pat mažosios kasdienybės revoliucijos,
kurias konceptualiai pagrindžia Guattari transversalumo samprata.
Audronės Žukauskaitės knygoje regime tą
pačią daugialypumo logiką bei rizomatišką diskurso kerojimąsi bei
skaidymąsi, kurie būdingi ir minėtų prancūzų intelektualų mąstymui,
tačiau tiriamo objekto prigimties ir analitinės tyrimo prieigos
atitikimo požiūriu, taip pat vidinės plėtojamo teorinio naratyvo logikos
prasme monografija labai vieninga, o pati autorės analitiškai auginama
diskurso rizoma atrodo elegantiškai architektoniška. Labai žavi
Žukauskaitės gebėjimas kaitalioti analizės registrus, nuo abstrakčių
teorinių svarstymų bei metodologinio ar apibendrinančio pobūdžio
pastebėjimų sklandžiai pereinant prie konkrečių šiuolaikinės kultūros ir
politikos realijų.
Itin vertingas monografijos bruožas –
tai labai įdomus ir įžvalgus šiuolaikinės Lietuvos kultūros, visų pirma
avangardinio lietuvių kino bei teatro bei vizualinės lietuvių kultūros
apskritai interpretavimas remiantis Deleuze’o ir Guattari filosofijos
kategorijomis, taip pat įvairių medijinių šiuolaikinės avangardinės
lietuvių kultūros fenomenų aptarimas panašių pasaulinės kultūros
reiškinių fone. Monografija labai praturtins ir Lietuvoje teorine prasme
kol kas dar skurdoką feministinį ir postfeministinį diskursą.
Knyga ypač pravers profesionaliems
kontinentinės filosofijos, ypač prancūzų postruktūralizmo ir
postmodernizmo, tyrinėtojams bei šiuolaikinio lietuvių meno mylėtojams,
taip pat visiems besidomintiems politine filosofija, galbūt – norėtųsi
tikėtis – ir kai kuriems politologams – bent jau tiems, kurie savuoju
mąstymu geba įveikti pasenusias politologines schemas ir aklai
nesivadovauja vadinamosios “politinės teorijos” – ar veikiau įvairių
(labai greitai besikeičiančiame globaliame pasaulyje jau, deja,
beviltiškai neadekvačių) politinių teorijų – dogmomis.
Monografijoje gausiai pateikiama ir
vertingos ikonografinės medžiagos, retų fotografijų, kurios toli gražu
nėra vien dekoratyvios teorinio veikalo puošmenos. Priešingai – patys
fotografijose regimi vaizdai tampa teorinės analizės atspirties tašku,
dar įtaigiau paliudydami vizualinio elemento svarbą pačiam filosofiniam
diskursui.
Ši knyga – tai ne tik monodinių
apmąstymų apie šiuolaikinę filosofiją ir kultūrą rezultatas, bet ir
vaisingo autorės bendradarbiavimo su užsienio šalių mokslininkais
vaisius. Monografijoje sintetiškai apibendrinami ne vieną dešimtmetį
trunkančių tyrimų rezultatai, autorės skelbti daugybėje Lietuvos ir
užsienio spaudoje publikuotų straipsnių ir tarptautinėse bei
respublikinėse konferencijose skaitytų mokslinių pranešimų. Be abejo,
šie rezultatai pakylėjami į visiškai naują teorinį lygmenį.
Esu įsitikinęs, jog tai pati įdomiausia
ir solidžiausia Audronės Žukauskaitės mokslinė monografija. Būtent su
šia knyga Lietuvoje, tikėkimės, ir prasidės tikrasis Deleuze’o ir
Guattari filosofijos, nefilosofinės filosofijos, kaip
unikalaus šiuolaikinės kultūros fenomeno ir kartu teorinio instrumento,
padedančio giliau reflektuoti įvairius šiuolaikinės kultūros reiškinius,
gyvenimas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą